Sunday, October 08, 2006

"wajah" duka, "wajah" gembira

" kewarasan realiti mempunyai rasionaliti dan ambiguiti yang khusus, sementara kewarasan seni pula mengandungi batini. dan rahsia sedemikian hanya dapat dihayati oleh seseorang yang telah tersedia bekalan pengalaman dan pengetahuannya. maklumlah, seni tidak saja memberikan wajah, tapi juga mengondong hemah, dan keistimewaan ini memerlukan gunung pengetahuan dan laut pengalaman seseorang seniman terlebih dahulu"

-simposia-

" setiap generasi penulis mempunyai keterbatasan dan kelebihannya, ditentukan oleh pengaruh lingkungan, pendidikan dan gelora zamannya. kami telah dididik oleh hemah guru dan santun keluarga yang sentiasa mengagumi kesederhanaan. kami beransur menjadi seniman penyegan, mungkin "penakut". lazimnya, ibu bapa kami sendiri yang lebih awal bantu menabirkan dulu perlakuan "buruk" dengan selimut "cantik"...."

-a.samad said-

wajah duka (dahulu)

tiada terkira betapa sedihnya rasa hati
ini bukan yang pertama kalinya...
masih ku sendiri di sini...

-ruang legar-

wajah gembira (kini)

suaramu sejelas mimpiku yang semalam
bagaikan baru sekejap tadi kita bersama
dan telah kunanti saat ini
pada saat mula bersua dua jiwa
tiada lagi rasa sunyi sepi
kerna kini ku tahu kau sentiasa di sisi...

-sirna-

ya..mungkin coretan kali ini agak panjang serta berisi kandungannya..aku sendiri tidak mengerti apa yang sebenarnya mahu disampaikan..ahaha..mungkin curahan hati? mungkin? atau menjawab segala persoalan oleh seseorang yang telah pun mendapat jawapan. aku tidak bisa menunjukkan 'expression' sedihku di khalayak ramai..kerna mungkin aku ini dilahirkan serta dibesarkan supaya membuat org lain gembira...maka kamu tidak dapat merasa kesedihan aku..hanya jika kamu rapat denganku..maka kesedihan itu dapat dirasakan..namun hanya secebis..kesedihan itu memang ada namun itu tidak menghalang aku untuk membuat orang lain gembira..sekejap? tidaklah.. sudah lama aku merasakan kesakitan serta kesedihan..maka kerna itu aku sudah membuat keputusan untuk memilih jalan baru..kerna aku terlalu mengasihani diriku yang sudah lama berada dalam mimpi ngeri atau jalan kesakitan..sudah sampai masa untuk aku fikirkan tentang diriku sendiri..jangan jadikan pengalaman lepas untuk kamu menilai orang lain..setiap orang dilahirkan ada batinnya sendiri..ada etikanya sendiri..maka kurang enak jika dinilai keperibadiaan seseorang hanya kerna kamu pernah merasa sakit..itu yang aku belajar dari ibuku..i love u mom...setiap orang harus diberikan peluang..mungkin diri sendiri juga perlu diberi peluang..jangan kerna pengalaman lampau..kita disekat untuk meneruskan perjalanan hidup..kerana itu setiap orang yang hadir dalam hidupku..aku memberikan mereka peluang..kerna setiap orang mempunyai kehidupan yang berbeza..kita belajar dari kesilapan..mungkin pengalaman lampau memeritkan tapi bohonglah sepanjang masa peritkan..ada bahagianya..kita teruskan rasa bahagia..kita belajar dari pengalaman perit itu...ada orang rasa lebih sakit dari apa yang kita rasa..aku kini gembira dengan jalan yang aku pilih..aku gembira..kerna "gembira" sentiasa menceriakan aku..walaupun aku tahu masih ada rasa gusar dalam jiwa "gembira"... aku cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang terbaik..tiada siapa sempurna sebenarnya..tapi kita mampu mencuba..jangan mudah cepat melatah jika ditimpa ujian dari-Nya...aku ini hanya mahu orang lain gembira, yakinlah...kerna bila melihat orang lain gembira..ia akan melupakan rasa sedih itu...terima kasih "gembira"..





2 comments:

Anonymous said...

Tiada lagi "persoalan" dalam ke"gembira"an itu kerna semuanya telah terjawab.

Sekarang terpulang kepada si gembira untuk menafsir segala.

:)

Anonymous said...

bersyukurlah kpd Allah yang Maha Esa..