Monday, June 25, 2007

dunia 'aku'


kadang kala
aku rasa aku terkandas dalam satu dunia
dunia rekaan bukan untuk aku
dunia itu pada mulanya aku rasa aku yang punya
aku yang perintah aku yang jajah
namun begitu
tidak semanis yang disangka
masih ada tanah tandus yang ternganga
aku tahu itu bukan dunia untuk aku
aku menjadi 'aku'
pada mulanya memang besar kuasa aku
namun hari ini
aku rasa dunia itu tak semestinya ada aku
dunia itu tidak perlukan aku seorang untuk memerintah
dunia itu bakal dan telah dijajah
tapi bukan aku
aku harapkan sesuatu yang semula jadi
bukan rekaan agar ia berseni
aku ingatkan dunia itu cukup ada aku seorang sebagai pemerintah
namun masih ada tanah yang bakal dijajah
dunia itu kadangkala buat aku rasa kecil
buat aku rasa rendah
aku rasa aku bukan pemerintah
aku ingin saksikan apa yang bakal terjadi
sudah nampak tompok perpecahan hakiki
aku menjadi 'aku'
dalam dunia rekaan semata-mata..

simphosia
cyberjaya

No comments: