Thursday, April 06, 2006

duka bersahaja..

tiadakan putus hasratku
walau kau sakitkan hatiku
kerna tidak pernah luntur semangatku.

tiadakan mahu padaku
walau kau mahu tinggalkanku
kerna aku tahu apa yang kau tak tahu.

siapa tak akan tahu?

tiadakan tunduk cita-citaku
walau sekejam sedurja manusia itu
kerna di dalam kepalaku hasratnya hanya satu.

tiadakan tahu padaku
bila kau menembak bertalu-talu
di dalam mataku hanya berteman pilu.

siapa tak akan tahu?

siang begini malam begini
siang begini malam begini
siapa pun tak akan pulang riang hati.

hasratku begini citanya begini
hasratku begini citanya begini
siapa pun tak akan senang susahnya hati

mana hati tak tahu?

kukhabarkan begini jawapannya begini
kukhabarkan begini jawapannya begini
siapa pun tak akan senang sampai ke pagi

di mana simpang mahu ku tuju hanya hati yang tahu
di mana ada bimbang hanya dadaku yang tahu
di mana ada syaitan itu hanya kepalaku yang tahu.

aku tahu siapa tahu?

sungguh panas keadaan begini
sungguh pantas degupan jantung ini
aku tahu aku tahu:

segalanya kini bagaikan sayu
memikirkan keadaan yang tak menentu
bagaikan menemui jalan buntu.

aku tahu siapa tahu.

catatan:
puisi ini telah diolah dari puisi a samad said bertajuk serenade.mungkin telah hilang mutu keaslian bahasanya.maaf jika aku merosakkan bahasa.segalanya gelap di depan dan aku bagai hilang arah tujuan.kepalaku sakit..perutku sakit..segalanya sakit..kepada ibu bapaku,maaf dipinta kerana banyak menyusahkan kalian berdua.

No comments: