Thursday, April 06, 2006

bacalah..fahamilah..

dalam bilik ini
aku ditinggalkan
ditemani sebuah buku dan seekor haiwan
ku belek setiap helaian muka surat buku itu
makin ku belek
makin kencang degupan jantungku..

sedang ku memahami kandungan ayat dalam buku itu
ku lihat pula haiwan itu memerhatiku
apakah dia faham dengan apa yang terjadi?
apakah dia mengerti dengan keadaan ku ini?
kalau lah haiwan itu bisa berkata-kata..

dalam bilik ini
aku ditinggalkan
aku buntu
aku bingung
bagai dihentak ke dinding kepalaku ini
perit sungguh sakitnya
kini ku membaca,
mataku membaca,
tumpuanku pula pada mesin suara itu,
mesin suara yang sudah lama tidak berbunyi hendaknya.

bila mesin itu akan berbunyi?
aku pun tak tahu
meskipun berbunyi
bukan suara itu aku mahu
aku mahu suara manja belaian dahulu
ianya sudah hilang
hilang di sebalik ego serta hati yang keras agaknya
mungkin bila ia hadir kembali
barulah mesin itu beroperasi sepenuhnya..

catatan:
masih dipengaruhi oleh sajak sasterawan negara, a samad said. sampai bila aku akan diperlakukan begini? bila dia akan sedar? bukan putus jalan penyelesaiannya..aku sekarang seperti orang gila..

2 comments:

Anonymous said...

len kali angkat telepon jawab la elok elok

efry arwis said...

len kali angkat tepon jawab la salam..hrmmphh!